Заміри серця належать люди́ні, та від Господа — відповідь язика. Всі дороги люди́ни чисті в очах її, та зважує душі Господь. Поклади свої чи́ни на Господа, і будуть поста́влені міцно думки́ твої. Все Господь учинив ради ці́лей Своїх, — і безбожного на днину зла. Оги́да для Господа всякий бундю́чний, — ручу́ся: не буде такий без вини! Провина вику́плюється через милість та правду, і страх Господній відво́дить від злого. Як дороги люди́ни Господь уподо́бає, то й її ворогів Він зами́рює з нею. Ліпше мале справедливе, аніж великі прибу́тки з безпра́в'я. Розум люди́ни обдумує путь її, але кроки її наставля́є Госпо́дь. Виріша́льне слово в царя на губа́х, тому в су́ді уста́ його не спроневі́ряться. Вага й ша́льки правдиві — від Господа, все каміння ваго́ве в торби́нці — то ді́ло Його. Чинити безбожне — оги́да царям, бо трон змі́цнюється справедливістю. Уподо́ба царя́м — губи пра́ведности, і він любить того, хто правдиве говорить. Гнів царя — вісник смерти, та мудра люди́на злагі́днить його́. У світлі царсько́го обличчя — життя, а його уподо́ба — мов хмара доще́ва весною. Набува́ння премудрости — як же це ліпше від золота, набува́ння ж розуму — добірні́ше від срі́бла! Путь справедливих — ухиля́тись від зла; хто дорогу свою береже, той душу свою охоро́нює. Перед загибіллю гордість буває, а перед упа́дком — бундю́чність. Ліпше бути покі́рливим із ла́гідними, ніж здо́бич ділити з бундю́чними. Хто вважає на слово, той зна́йде добро, хто ж надію складає на Господа — буде блаженний. Мудросердого кличуть „розумний“, а со́лодощ уст прибавляє науки. Розум — джерело життя власнико́ві його, а карта́ння безумних — глупо́та. Серце мудрого чинить розумними уста його, і на уста його прибавляє навча́ння. Приємні слова́ — щільнико́вий то мед, солодкий душі й лік на кості. Буває, дорога люди́ні здається просто́ю, та кінець її — стежка до смерти. Люди́на трудя́ща працює для себе, бо до того примушує рот її. Нікчемна люди́на копає лихе, а на у́стах її — як палю́чий огонь. Лукава людина сварки́ розсіває, а обмо́вник розді́лює дру́зів. Насильник підмо́влює друга свого, і провадить його по недобрій дорозі. Хто прижму́рює очі свої, той круті́йства виду́мує, хто губами знаки подає, той виконує зло. Сиви́зна — то пишна корона, знахо́дять її на дорозі праведности. Ліпший від силача́, хто не скорий до гніву, хто ж панує над собою самим, ліпший від завойо́вника міста. За пазуху жереб вкладається, та ввесь його ви́рок — від Господа.